El divendres 29 de març de 2019, a l’església parroquial de Sant Miquel Arcàngel de Batea, a les 19,30 h, ha tingut lloc l’acte solemne de la presentació del llibre Sant Miquel de Batea. La catedral de Terra Alta, obra de 1.334 pàgines, en dos toms de format major (27 x 20 cm), escrita pel canonge arxiver de la catedral de Tortosa, M. I. Josep Alanyà i Roig, Fill Predilecte de la vila, dignament editada per la Impremta Querol, SL.

foto de Manuel Ulldemolins

L’acte solemne, convocat a toc de campanes, s’ha celebrat a la pròpia església de Sant Miquel, que es mostrava, per a l’ocasió, esplèndida, il·luminada en tota la façana i campanar monumentals. Ha presidit l’acte el senyor bisbe de Tortosa, Mons. Enrique Benavent Vidal, acompanyat en la presidència pel senyor alcalde de Batea, Joaquim Paladella i Curto. La taula presidencial, posada al peu de l’altar major sota la gran cúpula del temple, l’han ocupat, a un costat i altre de la presidència, el rector de la parròquia, Mn. Julià Escudé; el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Batea, Xavier Galcerà, que ha fet de moderador; el llicenciat Joan-Hilari Muñoz, catedràtic d’Història a l’I. B. Dertosa, de Tortosa, que ha presentat l’autor en els seus vessants d’historiador, investigador i arxiver diocesà i capitular; la Dra. Maria Garganté, professora d’Història de l’Art a la Universitat Autònoma de Barcelona i a l’Ateneu Sant Pacià, presentadora de l’obra; i Mn. Josep Alanyà, autor del llibre.

Una assistència notable de convocats omplia mitja església, on cal destacar la presència dels regidors municipals, acompanyats de Mn. Ramon Font, exrector i Fill Adoptiu de Batea, avui canonge de la Seu de Tortosa i rector de l’Assumpció d’Amposta. L’acte l’inicià el Senyor Bisbe amb la pregària del Parenostre i l’oració pròpia dels arcàngels Miquel, Gabriel i Rafael. A continuació, després d’unes paraules de l’alcalde de la vila, ell i l’autor han signat el conveni de coedició del llibre, per a la qual el Municipi ha aportat la quantitat generosa de 12.000 euros.

Els presentadors de l’autor i l’obra, professors Muñoz Sebastià i Garganté Llanes, s’han felicitat i han felicitat Mn. Alanyà i la gent de Batea per l’activitat cultural i els fruits de l’autor en benefici de la seva vila i els seus compatricis, de les Terres de l’Ebre i del propi bisbat de Tortosa, expressats en l’ampla i diversa publicació de llibres i articles històrics sobre la diòcesi tortosina, els Ports de Morella,  les Terres de l’Ebre, singularment la Terra Alta i Batea, i la zona valenciana del bisbat. Han elogiat l’obra, que han qualificat de rigorosa, científica i exhaustiva, tota una tesi doctoral digna de la monumental església bateana, principal entre les barroques de planta de saló aixecades a Catalunya, Aragó i València. És avui l’església de Batea el monument barroc més i millor documentat entre els que existeixen. Quinze capítols amplis, rigorosament documentats, fonts i bibliografia inclosos, exhaureixen els aspectes arquitectònics, històrics, artístics, processals, constructius i reconstructius de l’edifici i tot el que conté i ha contingut -campanes, orgues, rellotges mecànics i solars, inventaris d’aixovar litúrgic, retaules i sepultures, etc.

Mn. Josep Alanyà ha justificat la publicació del llibre com l’ofrena que havia fet al seu poble el dia de les Noces d’Or Sacerdotals, resultat final d’una llarga i ampla recerca als arxius i de consulta oral a les persones que van conèixer el temple en tot el seu esplendor abans de la destrucció de 1936. Amenitzant l’acte amb algunes anècdotes dels seus anys d’escolà, succeïdes en l’àmbit del temple, ha explicat el procés de formació de l’obra, les satisfaccions viscudes i les dificultats trobades pel llarg camí, havent llegit prèviament la dedicatòria múltiple del llibre a la família, als rectors Mascaró i Perulles, al bisbe Moll, al compatrici Mn. Cristóbal Suñé, als amics d’infantesa i escolania i a tots els bateans. La condició d’ofrena del llibre, volguda per l’autor i compartida per l’Ajuntament, fa que tot el que hom recollirà de la venda del llibre serà lliurat a l’escola de la vila per  a programes de formació i instrucció dels més joves i menuts, que són el futur del poble. Finalment, animat pel Senyor Bisbe i per l’Alcalde, Mn. Alanyà ha anunciat que ara està ja treballant en la preparació del llibre La Parròquia de Batea, una obra en què pretén lligar en diacronia històrica, fermament documentada, de cap a fi, la vida civil dels bateans amb la vida religiosa.

El Senyor Bisbe ha tancat l’acte tot valorant la capacitat de treball, efectiu i rigorós, de l’autor, per al qual ha escrit ja, citant els títols dels llibres, cinc pòrtics en els cinc anys que porta governant la diòcesi de Tortosa. Destacant el benefici cultural i el servei d’Església que l’obra acumulada representa per a l’Església Catedral, la diòcesi, les seves zones pastorals i parròquies, singularment per a la de Batea, d’on és fill Mn. Josep,  ha expressat la felicitació més sincera i l’agraïment més sentit a l’autor, afegint que els bateans han de sentir-se especialment afortunats per tenir-lo de compatrici i per gaudir des d’ara del llibre publicat, una obra principal que ell, amb una sana enveja, voldria veure publicada de l’església de Quatretonda, la seva vila natal.

La jornada ha estat solemne i plena per un acte de cultura al servei de la fe, celebrat a glòria de Déu i a honor de l’Assumpció de Maria i de l’Arcàngel Sant Miquel. La Redacció del Butlletí.

Àlbum fotogràfic