Sant Blai, bisbe de Sebasta d’Armènia (Turquia) va ser un dels màrtirs de les darreres persecucions, probablement de principis del segle IV. En aquell temps era molt difícil ser bisbe i diu sant Agustí: “Un bisbe és aquell qui està disposat a sofrir per l’Església i a donar la vida per les ovelles del seu ramat”. Visqué la vida d’eremita i fou arrestat i empresonat fins al martiri. Els màrtirs donen la vida per Crist amb la disponibilitat d’acceptar el sofriment per la veritat i l’Evangeli. Diu sant Pere: “La sang dels màrtirs és llavor de cristians”.

El diumenge, 3 de febrer, la parròquia de Sant Blai celebrà la festa del seu patró. A les 12 hores van concelebrar l’Eucaristia el nostre rector, Mn. Isaïes Riba i Mn. Jordi Bertomeu.  El Sr. Bisbe no va poder presidir aquesta celebració perquè com és pare i pastor de tota la diòcesi, estava a La Salzadella, poble de l’arxiprestat “Els Ports-Maestrat” celebrant la Missa Estacional.

Van assistir a l’Eucaristia, la Sra. Meritxell Roigé, alcaldessa de la ciutat, regidors, associació de veïns “Centre-Nucli Històric” amb el seu president Sr. Josep Baubí,  pubilla i pubilleta del barri, xiquets de la catequesi i fidels que omplien el temple parroquial de gom a gom. Els cants foren a càrrec del cor parroquial sota la direcció del Sr. Joan Redó.

Amb el cant “Poble de Déu, poble en marxa” s’inicià la celebració. Per coincidir el dia de Sant Blai en diumenge, no foren les lectures pròpies del Sant, sino les del  IV diumenge de durant l’any. La primera  del llibre de Jeremies (Jr 1, 4-5. 17-19). El Salm responsorial (70): “Els meus llavis diran a tothom com m’ajudeu”. La 2ª lectura de la primera carta de sant Pau als cristians de Corint (1Co 12, 31-13, 13). L’evangeli segons sant Lluc (Lc 4, 21-30).

Mn. Jordi Bertomeu inicià l’homilia citant les paraules de l’Evangeli: “En temps d’Elies… ben segur hi havia moltes viudes a Israel, però Elies no va ser enviat a cap d’elles, sinó a una de Sarepta de Sidó. I en temps del profeta Eliseu també hi havia molts leprosos a Israel, però cap d’ells no va ser purificat del seu mal, sinó Naaman, un leprós de Síria”. També nosaltres hem estat escollits pel Senyor i ens podem preguntar: Per què a mi, quan hi ha tantes persones millors que jo? I per què a mi m’ha donat el do de la fe i altres no en tenen? Qui ha trobat Crist se n’adona que el  Senyor ens ha cridat per amor. Donem gràcies a Déu pel seu amor infinit. Avui vivim en un món que sembla que tothom pot fer el que vulgue, però no som solitaris en un món ple d’egoisme. Quan som escollits per amor, naix un compromís i és quan pot entrar la por a no ser fidels. Però el cristià sap que ha estat cridat per Déu per amor i espera la nostra resposta.

Estem celebrant la festa de sant Blai, el titular i patró de la nostra parròquia. Es va sentir tan estimat per Déu que va donar la seua vida per Ell i de bon grat. Això són els màrtirs. Ells ens recorden que per amor al Senyor hem de saber renunciar a moltes coses, al mateix temps que donar-li moltes gràcies per tots els dons que hem rebut: pares, esposos, fills, família, amics… Donem també gràcies a Déu per tenir aquesta parròquia amb les portes obertes i disposada sempre a acollir tothom. Que així sigue.

Al moment de l’ofertori, Ma Cinta Lamote de Grignon va cantar a la Mare de Déu: “Madre que estás en los cielos”. Durant la comunió el cant fou: “És tan a prop meu” i  tot seguit, set xiquets de la catequesi van donar gràcies al Senyor.

Després de la benedicció final de l’Eucaristia va tenir lloc la tradicional benedicció de les coquetes de sant Blai i d’altres aliments: ”Digneu-vos beneir aquests fruits del camp i aliments… Atorgueu-nos a tots la gràcia de cuidar la salut espiritual encara més que ho fem amb la corporal… Feu que no surti mai de la nostra boca res que pugui ofendre la vostra divina santedat…” En acabar la celebració tots els participants foren obsequiats per l’associació de veïns “Centre-Nucli Històric”, amb les típiques coquetes de sant Blai. La celebració fou molt participada i reeixida.