Com tots els anys l’Associació Sant Gil de Federich dels comerciants de Tortosa, va organitzar durant els dies 18, 19 i 20 de gener, una sèrie d’actes amb motiu de la festa del seu patró. Un conta contes sobre la vida del Sant: “Un xiquet de Tortosa” a la Biblioteca Marcel·lí Domingo. A la Cambra del Comerç la conferència: Emprendre, com a missió i estil de vida”, a càrrec de l’empresari Sr. Agustí Roig. Repartiment de “coquetes de Sant Gil” pels carrers de la nostra ciutat.  També cal destacar “El festival insòlit” celebrat a l’església de Sant Blai, a l’inici del qual el regidor Domingo Tomàs i el president de l’Associació van agrair al rector de la parròquia, Mn. Isaïes Riba, tenir les portes obertes quan se li demanava celebrar algun esdeveniment. Tot seguit fou la presentació del concert: Una primera actuació a càrrec de la soprano Montserrat Bella, acompanyada de Jordina Setó, al piano i Loles Raventós, al violí. A continuació actuà el “Cor Flumine” i finalment “Tortosa Big Band Orquestra”. La recaptació que es va obtenir en aquest acte fou a benefici de Càritas.

El dia 20, diumenge, la Delegació diocesana de Missions i l’Associació Sant Francesc Gil de Federich van celebrar conjuntament la festa en honor d’aquest sant tortosí, qui evangelitzà  Filipines i Tonkin, l’actual Vietnam.  Fou empresonat i l’any 1745 van decapitar-lo a Hanoi. L’any 1988 fou canonitzat pel Papa sant Joan Pau II.

A les 11 h el rector de la parròquia del Sant Crist de la Catedral, Mn. Josep Ma Membrado, celebrà l’Eucaristia a la capella de la Mare de Déu de la Cinta, a la qual van assistir membres de la Reial Arxiconfraria de Ntra. Sra. de la Cinta i de la Cort d’Honor, regidors, president i membres de l’Associació Sant Francesc Gil de Federich, Delegació de missions i un bon nombre de fidels tortosins. La part musical fou a càrrec de la coral “Preludi a Caro” de Roquetes, sota la direcció de Josi Medina, acompanyats per Marissa Valls a l’orgue.

S’inicià l’Eucaristia amb el cant d’entrada i  tot seguit el celebrant saludà els fidels destacant la festa del sant tortosí Francesc Gil de Federich i l’octavari d’oració per la unitat dels cristians. Un membre de l’Arxiconfraria de la Cinta proclamà la 1a lectura del llibre d’Isaïes (Is 62, 1-5) i el Salm responsorial 95: “Conteu a tots els pobles els prodigis del Senyor”. La 2a lectura, de la primera carta de sant Pau als cristians de Corint (1Co 12, 4-11) va fer-la una fidel de la parròquia. Mn. Membrado proclamà l’Evangeli segons sant Joan (Jn 2, 1-11).

En l’homilia ens digué que coincidia la celebració de la festa de sant Francesc Gil de Federich amb la setmana de pregària per la unitat dels cristians i que avui també teníem el record i pregària pels nostres missioners diocesans.  Gil de Federich va sentir la necessitat de predicar l’Evangeli als llocs on no havien parlat de Jesucrist, destacant com a constant de la seua vida l’evangelització, predicant sobretot als més pobres. Jesús començà predicant a Galilea manifestant la radicalitat de l’Evangeli. Déu és de tots els pobles i de tots els temps. Jesús deia: “Convertiu-vos que el Regne de Déu és a prop” i cridà els qui l’ajudarien a escampar la seua veu. El Senyor ens demana que pel baptisme hem de ser els seus seguidors.

En aquesta setmana de pregària per la unitat de les esglésies, llegirem uns fragments de la carta de sant Pau als fidels de Corint, demanant-los que vagin d’acord i units, res de discòrdies ni divisions. En l’Església només hi ha un cap, Crist, i els altres en som membres.  En les nostres comunitats el nostre punt d’unió és Crist. Hem de tenir unitat en el fonamental, llibertat en el que és opinable i sempre caritat. Que sant Francesc Gil de Federich ens ajude a participar en el si de les nostres comunitats amb caritat. Diu el Papa Francesc: “La joia de l’Evangeli omple el cor i la vida sencera dels qui es troben en Jesús”. Que l’exemple del nostre màrtir ens ajude a fer realitat ser seguidors de Crist. Preguem pels nostres missioners perquè compleixen la missió que Jesucrist els ha encarregat: portar el seu missatge. Que així sigue.

Un membre de la Delegació de Missions va fer les pregàries en les quals demanà pels nostres missioners diocesans, per Reinalda Badia que des de Tortosa va ser una gran missionera i per Mike, un jove laic de la parròquia “Sant Josep Obrer” de Sant Carles de la Ràpita que aquella mateixa tarda rebria l’enviament missioner de part del nostre Sr. Bisbe, Mons. Enrique Benavent.

A l’ofertori, la solista de la coral “Preludi a Caro”, Maria Pau Medina, cantà l’Ave Maria. Després de la benedicció final de la celebració vam venerar la relíquia del Sant, mentre la coral cantà l’himne de sant Gil de Federich. Com tots els anys vam ser obsequiats amb una petita creu.

En acabar l’Eucaristia, els membres de la Delegació de Missions, ens vam desplaçar a Amposta per compartir el dinar amb el nostre delegat, Mn. Antoni Borràs i celebrar tot seguit la reunió reglamentària. A continuació vam assistir a la celebració de l’enviament missioner de Mike Safont Panisello, a qui acompanyarem amb la nostra pregària.

Delegació de Missions