El dia 9 d’octubre, la Residència Diocesana d’Ancians i Centre de Dia “Sant Miquel Arcàngel” de Tortosa, va rebre el Diploma “Acreditación Oro” com a CENTRE LLIURE DE SUBJECCIONS des de fa més de 5 anys. S’aconsegueix aquesta acreditació mitjançant el Programa “Desatar al anciano y al enfermo de Alzheimer” promogut per la Confederació Espanyola de Majors (CEOMA) que busca l’eradicació de l’ús de les subjeccions en la cura de les persones grans.

A la presidència hi eren el Dr. Antonio Burgueño, director del Programa, impulsat per CEOMA, la Sra. Bea Castellà, fisioterapeuta, mossèn Víctor M. Cardona, president del Patronat i el Sr. Francisco Gallego, gerent. També van ser-hi presents a l’acte els següents invitats: Directora Territorial de Treball, Afers Socials i Famílies a les Terres de l’Ebre, Sotsdirectora del Campus Terres de l’Ebre de la URV, Directora de l’Associació Familiars Alzheimer Terres de l’Ebre, Directora de la Fundació Tutelar Terres de l’Ebre, i Tresorer del Patronat.

El Dr. Burgueño comentà el gran esforç que suposava atendre els ancians de la manera que en aquesta Residència s’atenen. Por motius de seguretat s’eviten les caigudes i el nombre de persones que cauen del centre és  normal dintre l’estadística que hi ha en l’àmbit mundial. Amb tot  el que va d’any no s’ha produït cap fractura de fèmur. És un centre que es considera eficient i es pot demostrar que ho és.  Està adaptat perquè els ancians tinguen seguretat, dels quals hi ha un bon número amb problemes de demència. Fa sis anys que s’implantà el programa i és un centre veterà i expert. A l’estat espanyol hi ha 29 centres que fa mes de 5 anys que treballen amb aquest programa i la Residència Sant Miquel Arcàngel ha demostrat i seguirà demostrant que es pot dur a terme.  Es posà en marxa el dia 20 de juny de 2013, per tant fa més de 5 anys que els tècnics i tot el personal del centre treballen en el seu desenvolupament i aplicació, gràcies al qual els usuaris de la Residència Sant Miquel Arcàngel, no estan sotmesos a subjeccions físiques

Tenim una gran qualitat assistencial la qual se centra totalment en les persones. Quan una persona està subjectada et preocupes menys, inclús es podria arribar a la deshumanització. Al mateix temps és molt important aplicar el programa en aquesta etapa de la vida. El tenim com a repte i aquest Centre el porta a terme amb molta cura. Les famílies constaten que de vegades els supera atendre aquestes  persones, però saben que aquí estan molt atesos. En tot l’estat espanyol hi ha 29 centres que són lliures de subjeccions amb el recorregut de 5 anys, però la Residència Diocesana d’Ancians Sant Miquel Arcàngel ha estat la primera en rebre aquesta acreditació. Enhorabona i moltes felicitats! Passo la paraula al president del Patronat.

Mn. Víctor Cardona ens digué que fa més d’un any que és president del Patronat i és una tasca d’Església atendre les persones que estan necessitades. Hem rebut l’acreditació com a Centre lliure de subjeccions. Estem contents, però cal mirar endavant i no parar fins que els usuaris siguen atesos el millor possible en tots els sentits. Pensem que lligar una persona  li pot trencar fins i tot la seua humanitat.

Tot seguit, el Dr. Antonio Burgueño lliurà el Diploma d’Acreditació. Això s’ha aconseguit, digué, gràcies a l’esforç continu dels professionals de la casa i al treball en equip. Us encoratjo a seguir lluitant essent un model no només per a les Terres de l’Ebre, sinó per a la província de Tarragona. Agraí també el Dr. Burgueño la presencia de tots els assistents a l’acte i que els nostres usuaris puguin gaudir d’una major qualitat de vida. Per una banda han guanyat en autonomia i dignitat i per l’altra de més temps d’atenció del personal.  Ens hem convertit en el primer centre geriàtric en obtenir l’acreditació com a “Centre Lliure de Subjeccions”