Els dia 28 de desembre, s’inicià a la Catedral el solemne Tridu en IMG-20161230-WA0017honor de la Sagrada Família. El divendres, dia 30, a les 18’30 h. es celebrà l’Eucaristia a l’altar major, presidida pel Sr. Bisbe, Mons. Enrique Benavent i concelebrada pel Sr. Vicari General, el Rector de la parròquia del Sant Crist de la Catedral i sis preveres de Tortosa i l’arxiprestat Delta-Litoral. També hi era present el diaca Gerard Reverté.

Els cants foren a càrrec del cor de la parròquia Sant Miquel de La Cava-Deltebre. Un bon nombre de fidels omplien la nau central de la Catedral. Aquesta celebració sempre té lloc el primer diumenge després de Nadal, però quan coincideix com aquest any, amb la celebració de la festa de Santa Maria Mare de Déu, s’avança al 30 de desembre.

Els actes foren organitzats per la Visita Domiciliària de la Sagrada Família,  la Delegació diocesana de Família i Vida i el Patronat de la Sagrada Família. Amb el cant “Adeste, fideles” s’inicià la celebració. Tot seguit el Sr. Vicari General,  va fer la monició d’entrada, destacant  dins del misteri de Nadal, la festa de la Sagrada Família, model a imitar per totes les nostres famílies.

La 1ª lectura fou del la carta de sant Pau als cristians de Colosses (col 3, 12-21). El salm 127, cantat: “Feliços els fidels del Senyor,, que viuen seguint els seus camins” i el diaca proclamà l’Evangeli (Mt 2, 13-15. 18-23): “… Lleva’t de seguida, pren el nen amb la seva mare, fuig cap a Egipte i queda-t’hi fins que jo t’ho digui…”

El Sr. Bisbe, després de saludar tots els presents, ens digué en l’homilia, que en el marc de la celebració de les festes de Nadal, havíem de dirigir la nostra mirada a la família de Natzaret qui va estimar, aprendre, treballar, comprendre… amb intel·ligència humana. Jesús en la seua vida oculta visqué sota la mirada de Maria i Josep. Allí començà el Regne de Déu en el nostre món amb les paraules de Jesús de manera senzilla, en la seua pregària, la seua religiositat i la seua humilitat. Allí és on Jesús sembrà una llavor petita que va anar creixent i germinant. La família de Natzaret és la primera realitat humana, és la primera presència IMG-20161230-WA0010de Déu.

És en la família on els xiquets aprenen a estimar, pensar i pregar.  Però, de vegades viuen el drama que suposen les famílies desestructurades. La Sagrada Família fa realitat plena el que diu sant Pau en la carta als cristians de Colosses: “… estimeu-vos, que l’amor tot ho lliga i perfecciona. Que la pau de Crist coroni en els vostres cors els combats que manteniu…” L’amor és el que té vers els altres la mirada de Déu i els tracta com Déu ens ha tractat; i no amb un amor que de vegades està ple d’egoisme. Com diu sant Pau. “El Senyor us ha perdonat; perdoneu-vos també vosaltres”. Quin contrast entre aquestes paraules i les actituds del món actual que vol convertir els desitjos en drets. L’amor busca el bé de l’altre abans que el propi. Josep i Maria visqueren el sentiment d’abnegació per Jesús.  En la família de Natzaret els seus membres viuen en la mútua pregària, perquè tenen els mateixos sentiments que Déu  i ens ajuden a comprendre que l’amor en el si de la família no es pot trencar mai.

Pensem en aquests dies de Nadal en les nostres famílies, ens digué el Sr. Bisbe, i com la realitat és molt diferent al que nosaltres desitjaríem, passant moltes vegades per la prova i el sofriment. Però la família de Natzaret no ho van tenir tot fàcil. Va ser provada, van haver de sortir per protegir Jesús, però mai va perdre la pau. La felicitat consisteix en no perdre la pau enmig de la prova i ens hi ajuda la fe viscuda, la pregària i la gratitud al Senyor. Això és el que ens dóna força per afrontar les dificultats. De vegades en les famílies la fe es viu fora de casa, però en la vida familiar no hi ha espai per a la fe, ni per a la pregària ni per a la presència del Senyor. Avui ens hem de preguntar quina ha de ser la nostra resposta, la qual ha de passar per un testimoni alegre i joiós, veient el altres amb la mirada de Déu. El testimoni d’alegria, és un atractiu per als joves que de vegades tenen por de començar una vida entregada al Senyor. Preguem per les famílies en les que sembla que l’amor s’ha mort. Que la família de Natzaret ens done un testimoni d’alegria i ens ajude a totes les famílies a perseverar en la fe. Que així sigue.

20161230_191024Al moment de les ofrenes, presentades per alguns fidels i per una família formada pels pares i tres filles, vam cantar:  “Feliz la familia que alaba al Señor” .  Al final de la celebració vam resar una pregària per la família, de santa Teresa de Calcuta, que tots teníem escrita en una estampa de la Sagrada Família: “La joia de l’amor es viu en la família”. Després de la benedicció solemne que ens donà el nostre bisbe Enrique al final de la Missa, el rector de la parròquia “Sant Miquel” de Deltebre-La Cava, Mn. Joan Guerola, va agrair a tots els assistents la participació en l’Eucaristia i també al cor parroquial que amb els seus cants havien contribuït a fer-la més solemne.

El Sr- Bisbe donà les gràcies per la participació dels fidels i ens adreçà unes paraules de felicitació amb el desig de què acabéssim de passar unes bones festes de Nadal  i que comencéssim un any nou ple de gràcia i de la benedicció del Senyor. Amb les paraules de comiat, del diaca Gerard Reverté: aneu-vos-en en pau, i amb l’adoració al Nen Jesús mentre vam cantar unes quantes Nadales, finalitzà la solemne celebració. Tot seguit vam passar al claustre de la Catedral, amb una il·luminació preciosa, on vam compartir xocolata calenta preparada amb tot el carinyo pels feligresos de la parròquia “Sant Miquel”.

Donem gràcies a Déu per aquesta celebració tan entranyable i preguem el Senyor que  ajude les famílies a trobar els camins adequats per viure la nostra vocació de ser reflex de l’amor del Pare.

Àlbum de fotos
Homilia